Історія походження мотоблоків сягає у сиву далечінь, як і сама обробка землі. Блукаючи сторінками інтернет-ресурсів, я натрапляв в більшості випадків на рекламу, а не факти. Отже, вирішивши об'єднати все те, що знайшов, пишу цю статтю для свого сайту zaria.ua.
23 лютого 1892 Рудольф Дизель отримує патент на свій двигун. Отже, батьківщина дизельних двигунів - Німеччина. Але в 1911 році в Берліні доктор Маенбург (Dr. von Meyenburg) реєструє патент на перший електричний мотокультиватор на заводі компанії Сіменс.
Перший мотокультиватор на батьківщині називався «Bodenfrsen», що в перекладі з німецької означає «земельна фреза». Але починаючи з 1920 і по 1930-ті роки вже винайдений і випущений в продаж дизельний двигун водяного охолодження (Дойтц, Дойц) DEUTZ. Можливо вже тоді був застосований і сконструйований перший дизельний мотоблок ??? ..
Але це лише гіпотеза. Але ось те, що в 1918 році у Швейцарії, Женева, компанія SIMAR за патентом доктора Фон Маенбурга також починає виробництво «walk-behind», мотокультиватора - прообразу сучасного мотоблока, відомо з великою ймовірністю. І сам світанок виробництва мотокультиваторів SIMAR доводиться на 1938-39 роки. Ну, а що ж інші країни, запитаєте Ви?
Звичайно ж, не дивлячись на те, що в самій Німеччині безліч фірм почали виробляти мотоблоки та мотокультиватори, не відставали й інші країни. Великий розвиток мотоблоки отримали в Італії. Сеньйор Арріго Бенассі заснував в 1953 році компанію Meccanica Benassi, і зауважте, що це сталося після його блискучої кар'єри в галузі мотоциклів, які випускалися під брендом мото Benassi та створювалися до 1963 року. Отже, Meccanica Benassi в кінці 50-х років вийшла на ринок з мінімотоблоками та мотокосарками, переїхавши з напівпідвального приміщення в будівлю нової фабрики площею 10000 кв.м.
Розвиток мотоблоків відбувалося на землях Німеччини, Швейцарії, Італії, і, що важливо, - Японії. Можливо, за завісою історії укриті й інші факти. Ми не можемо сказати точно, з чого був зроблений перший плуг, але з великою ймовірністю можемо стверджувати, що перший мотоблок, мотокультиватор був електричним - «Bodenfrsen», та сама земляна фреза.
Широко відома на міжнародному ринку компанія Stark була заснована в 1962 році. Станом на сьогодні головний офіс і фабрика компанії знаходяться на території Італії в околицях міста Удін. У 1976 році під торговою маркою Stark додатково були запущені нові виробничі потужності в Німеччині, в місті Оберкохен. Німецька частина виробництва в основному зайнята випуском деревообробних інструментів, а профілем компанії Stark в цілому є деревообробка. Варто відзначити, що в цьому секторі даний виробник вважається неперевершеним лідером. Але і мотоблоки Stark TL900 / 80, Stark TL 900/50 теж виробляються Stark.
Варто звернути увагу на професійний дизельний генератор Stark DG6500LE, кращий дизельний генератор у своєму класі, який оснащений двигуном Yarmar type. Так, саме Yanmar, однією з найвідоміших на весь світ японських компаній, заснованою в далекому 1912 році. Марка фірми Yanmar була прийнята лише в 1921 році, а в 1912 заснована як Ямаока Хацудокі Косакусё. Слід зазначити довгий шлях компанії, але через те, що нам цікава історія створення мотоблоків, тракторів і двигунів до них, включаючи різну сільськогосподарську техніку та обладнання, я звертаю Вашу увагу на ключові факти, як, наприклад, те, що в 1933 році розроблено перший у світі малий дизельний Янмар, який використовувався на практиці.
1947 рік - входження на ринок маленьких дизельних двигунів для риболовних суден.
1955 рік - німецька асоціація винахідників нагородила золотою медаллю Дизеля компанію Yanmar.
1961 - заснована компанія сільськогосподарського обладнання Yanmar Agricultural Equipment Co., Ltd.
А ось в 1983 році й розроблений найменший у світі дизельний двигун з повітряним охолодженням компанією Yanmar, про яку говорилося вище.
Отже, аналог цього двигуна стоїть на кращому німецькому генераторі у своєму класі Stark DG6500LE. Аналог цього двигуна стоїть на кращих у своєму класі дизельних мотоблоках повітряного охолодження Заря 105 і Заря 105Е, а також Заря 135 і Заря 135Е. Це підтверджує той факт, що компанія Янмар є одним з піонерів виробництва мінісільгосптехніки.
1993 рік - відкрилося представництво в Шанхаї, Китай, і напевно ця дата знаменита тим, що з цього моменту компанія Янмар все-таки вплинула на бурхливий розвиток в області виробництва мінісільгосптехніки, і, зокрема, мотоблоків в Китаї, які зайняли гідне місце на ринках світу.
Але слід зазначити ще одного гіганта в цій галузі. Звичайно ж, це найперша, страшна, навіть так можна назвати, японська компанія Kubota, заснована в далекому 1890 році. Штаб-квартира в Осаці, Японія. Галузь - важке машинобудування. Цікавий факт, що в 1922 році був випущений і поступив в продаж дизельний двигун водяного охолодження без звичного нам радіатора, який дуже сильно нагадує двигун Заря 101М, що і зараз експлуатується на мотоблоці Заря і популярний серед невеликих фермерських господарств.
1947 рік - Кубота розробила, виготовила і почала продавати більш-менш важкі мотоблоки, що віддалено нагадують мототрактор.
1962 рік - виробництво тракторів для рисових полів.
2009 рік - перший серійний тракторний завод японської компанії Кубота завершено в Таїланді (Siam Kubota трактор). Я просто не можу перерахувати все, але фактом є те, що мільйони випущених двигунів під брендом Кубота, а це понад 10 мільйонів якісних, надійних помічників людства, і зараз працюють на різних сільськогосподарських виставках Японії та світу, що підтверджують відео на Ютуб, та й самі мотоблоки, яким не один десяток років, ще з легкістю заводяться в якомусь музеї, важливо постукуючи та пускаючи пар.
Неможливо оминути й мінський тракторний завод, заснований в 1946 році. У 1953 році на заводі стартувало виробництво тракторів на пневматичних шинах, що і визначило подальшу спеціалізацію заводу. А ось самі мотоблоки «Білорус-09Н» з повною гамою навісного обладнання до них випускаються на потужностях відкритого акціонерного товариства «Сморганскій агрегатний завод» - машинобудівного підприємства, яке входить до складу холдингу «МТЗ-холдинг». Свій початок «Сморганскій агрегатний завод» бере з 27 червня 1986 року як філія мінського тракторного заводу.
Стаття буде незавершеною тому, що історія виробництва мотоблоків в Україні ще не розкрита. Попри те, що ринок України переповнений мотоблоками різних країн світу, включаючи імпорт б / в мотоблоків, в Україні є вітчизняний виробник мотоблоків «Мотор Січ». Продукція підприємства експортується більш ніж в 100 країн світу. Історія підприємства почалася в 1907 році. До грудня 1915 року завод випускав сільськогосподарські механізми та інструменти, але після змінив специфікацію виробництва. Більш детальну інформацію знайдете на офіційному сайті Мотор Січ.
ТОВ НВП «Херсонський машинобудівний завод» - одне з найстаріших підприємств сільськогосподарського машинобудування, заснований підприємцем Гуревичем в 1887 році як чавуноливарні майстерні, згодом перейшов до випуску плугів, борін, сівалок та інших машин. З моменту заснування підприємство постійно еволюціонувало, переходячи до випуску більш складних машин - від плуга до сучасного зернозбирального комбайна.
Варто звернути увагу ще на одного вітчизняного виробника сільгосптехніки - ХТЗ, харківський тракторний завод, заснований 28 січня 1930 року. Вже 1 жовтня 1931 року з конвеєра харківського тракторного заводу зійшов перший трактор СХТЗ-15/30 потужністю 30 к.с. Історія заводу ознаменована різними датами та випусками різної техніки, але нам цікава мінісільгосптехніка і мотоблоки.
1989 рік - ХТЗ починає випуск мінітракторів Т-08, Т010, Т-012 (потужністю 8, 10, 12 к.с.). Ех, шкода, що так і не розвивали вітчизняного виробника, зміцнюючи фермерські господарства.
Але надія і впевненість у завтрашньому дні мінісільгосптехніки для дрібних і початкових фермерських господарств України є, і ця надія - ми з Вами, дорогі друзі!
Автор статті - Віталій Бойчук.